Spetsialist ei pea saama juhiks
Kui organisatsioon räägib töötajate arendamisest, liigub fookus sageli juhtidele. Ent igas ettevõttes on veel lisaks võtmeisikuid, kelle väärtus ei seisne mitte inimeste juhtimises, vaid nende sügavates teadmistes, tehnilistes oskustes ja strateegilises panuses oma valdkonda, mis loob vundamendi organisatsiooni kasvuks ja arenguks.
Need on spetsialistid – analüütikud, insenerid, arendajad, teadlased, valdkonna eksperdid, kes ei juhi inimesi, vaid teadmisi. Kuid milline on nende karjääritee?
Tänases töömaailmas, kus edu tagavad aina enam paindlikkus, innovatsioon ja kiire kohanemisvõime, on järjest olulisemal kohal lamedamad organisatsioonid ja tõhusalt tegutsevad spetsialistid. Kuid ilma struktureeritud karjääriteeta tunnevad need võtmetöötajad sageli, et nad ei arene, neid ei väärtustata ning tekib kõrge risk organisatsioonist lahkuda.
Kui juhiks saamise tee on paljudes organisatsioonides hästi läbi mõeldud, siis spetsialistide areng kulgeb sageli juhuslikult või pealiskaudselt. Specialist Pipeline (SP) mudel annab raamistiku spetsialistide töö tulemuslikkuse määratlemiseks ja nende arendamiseks. See loob spetsialistidele sisulise võimaluse näha, mida toob kaasa spetsialisti karjäärivalik ja kuhu see võib välja viia.
SP kirjeldab ära spetsialistide karjääriteekonna koos selgete ootustega käitumisele, suhtumisele, ajakasutusele ja oskustele. Iga uus roll eeldab teatud tegevustest kõrvalejäämist ning keskendumist uutele.
Olulisimad üleminekud spetsialisti karjääriteekonnal
1. Ekspert – süvateadmised, mis loovad väärtust teistele
Ekspert on spetsialist, kes jätkuvalt süvendab oma valdkondlikke teadmisi ja oskab neid ka teistega jagada. Ta osaleb keerukamates projektides ning hakkab esile kerkima valdkondliku eksperdina, olles teistele toetajaks ja teadmiste allikaks.
Siin toimub esimene oluline nihe: ekspert ei tööta enam ainult enda tulemuste nimel, vaid hakkab teadlikult panustama kolleegide ja protsesside arengusse. Võtmesõnadeks on iseseisvus ja vastutus laiemas tähenduses.
2. Juhtiv ekspert – strateegiline partner ja koostöökujundaja
Juhtiva eksperdi rollis liigub spetsialisti töö fookus selgelt oma valdkonnast kaugemale. Teda nähakse mitte ainult eksperdina, vaid ka partnerina, kelle teadmisi ja kogemust kasutatakse teiste tiimide, osakondade või juhtide toetamiseks.Ta pakub lahendusi strateegilistele probleemidele ja osaleb arendusprojektides, millel on organisatsiooniline mõju. Ta ei tööta ainult oma töö ära tegemise nimel, vaid aitab ka teistel paremini töötada.
See roll eeldab juba selget suutlikkust mõelda suuremas süsteemis, juhtida arutelusid ja siduda erinevaid osapooli. Oma eesmärkide saavutamisel sõltub ta tugevalt teistest osapooltest organisatsioonis.
3. Peaekspert – strateegiline visionäär organisatsiooni sees ja väljas
Peaeksperdi rollis on vaade veelgi laiem – mitte ainult organisatsioonile, vaid kogu valdkonnale. Ta esindab ettevõtet väljaspool, toob sisse uusi suundi ja teadmisi, käivitab innovatsiooni ning panustab pikaajalistesse arengutesse.
See on roll, kus strateegiline mõtlemine ja mõju teadlik kasutamine on võtmetähtsusega. Peaekspert ei juhi mitte ainult inimesi, vaid mõtteviisi – olles eestvedaja mitte ainult oma ettevõttes, vaid kogu erialakogukonnas.
Mida toob kaasa Specialist Pipeline’i rakendamine?
See ei ole lihtsalt arendusmudel, vaid strateegiline tööriist, mis aitab organisatsioonil hoida ja kasvatada oma kõige väärtuslikumat ressurssi – teadmuspõhist kapitali.
- Suurem agiilsus ja tulemuslikkus: selgus oma rollile esitatavates ootustes võimaldab tõhusamalt, enesekindlamalt ja paindlikumalt tegutseda üle organisatsiooni.
- Töötajate hoidmine: spetsialistid tunnevad end väärtuslikena, nende pühendumus suureneb ja valmisolek mujale liikuda väheneb
- Tõhusam koostöö: Valdkondade ülesteks ülesanneteks ettevalmistatud spetsialistid aitavad lõhkuda silosid, suurendades innovatsiooni ja probleemilahendamise võimekust
Kui hea spetsialist näeb võimalusi arenguks, siis ta jääb. Kui seda pole, liigub ta sinna, kus kasvamise ruum on olemas. Specialist Pipeline ei suuna spetsialiste juhtideks, vaid loob neile samaväärselt mõtestatud karjäärimudeli – sellise, mis toetab nii inimese kui ka organisatsiooni arengut.
Kui soovid rohkem teada spetsialisti karjääritee kujundamise kohta, loe lähemalt SIIT ning vaata ka intervjuud Leadership Pipeline juhi Kent Jonasega teemal „What is the Specialist Pipeline all about?“